După cum ştiaţi, acum ceva vreme, să tot fie vre-o doi-trei ani de atunci am încercat să iniţiez o acţiune de modificare a legii 333/2003 privind paza obiectivelor şi transporturilor speciale. Pentru că la vremea acea exista un fel de acord tacit cu autorităţile, nimeni nu a fost interesat de acest demers. Oarecum pe bună dreptate, pentru că aşa prevederi stupide era greu de crezut că vor fi aplicate. Dar binenţeles că nu în fiecare zi e dumunică, a venit vremea în care datorită bunăvoinţei unui cetăţean, autorităţile au fost nevoite să se implice activ în aplicarea legii. Aceasta şi un pic de exces de zel, dublat de „bunăvoinţa” unor funcţionari („persoana importantă, nu spui ţine”) au declanşat o campanie susţinută împotriva operatorilor de pe piaţa de arme şi rând pe rând au început să plătească pe amenzi.

Am reînceput demersurile pentru o iniţiativă legislativă care să facă modificările pe care le-am considerat de bun simţ, am început un lobby susţinut solicitând implicarea mai multor demnitari, senatori şi deputaţi, am discutat problema la IGPR la serviciul arme care şi-au exprimat acordul în acest sens. Mai puţin de acord au fost cei de la ordine publică în parohia cărora se discută subiectul, dar cei mai vehemenţi în respingerea proiectului au fost jandarmii, aceştia fiind de fapt singurii beneficiari ai acestei legi tâmpite, probabil pentru ca prin asta câştigau şi ei o pâine. Dar nu se gândeau că pâinea asta o luau de la gura altora. Faptul că ei beneficiază material de pe urma acestei situaţii, în opinia mea îi descalifică pentru participarea la viitoare negocieri, cu atât mai puţin să le acorde drept de veto. Parcurgând şi o perioadă de criză, plus că ne aflăm în extrasezon de vânătoare, multe magazine de arme sunt în pragul falimentului datorită volumului redus de vânzări. Nici marii operatori pe piaţă nu se simt prea bine, fiind în imposibilitatea să-şi aprovizioneze magazinele din teritoriu cu marfă, aprovizionarea fiind condiţionată de cheltuieli foarte mari pentru plata echipajului de escorta al jandarmeriei. Dacă ne gândim la o firmă mare care trebuie să facă turul ţării pentru aprovizionarea magazinelor, un tur de vre-o două zile, timp în care trebuie să asiguri pe lângă maşina de transport o maşină pentru plimbatul jandarmilor, ce implică pe lângă cheltuielile cu combustibilul şi şoferul, cazare şi masă pentru aceste trei persoane suplimentare. Dacă ne gândim că transporturile acestea nu se pot efectua decât pe timp de zi, ca aşa scrie la carte, vă imaginaţi la cât se poate ridica costul unui transport, costuri care în final sunt suportate binenţeles de ultima verigă, clientul final.

Ei bine, după cum aţi văzut din postările trecute, discuţiile purtatate au atras de partea noastră mai mulţi parlamentari care au depus un proiect de modificare a legii în sensul solicitat de noi. Acesta a intrat pe ordinea de zi la Comisia de Apărare Naţională şi Ordine Publică a Senatului pentru marţi 24 iunie dată în care ne-am înfiinţat la discuţii.

Iniţiatorii au fost din grupul parlamentar PNL Ichim Paul, Motoc Octavian, Nasta Nicolae, Popa Ion, Tomoioagă Ştefan-Liviu, Tudor Doina-Anca.

Discuţiile au decurs mai bine decât am sperat şi cred că asta se datorează domnului senator Nasta care s-a implicat activ în acest proiect, cu o atitudine mult mai bătăioasă şi agresivă decât mi-aş fi permis eu care deseori am momente în care uit de regulile de protocol şi chiar de politeţe. Au participat binenţeles reprezentantul ministerului de interne şi al jandarmeriei, care nu au fost prea convingători în argumentaţia de respingere a propunerilor noastre. Cel puţin reprezentantul jandarmeriei a fost trimis probabil să susţină o cauză de care nu ştia foarte multe.

Ca şi participanţi de vază, ca să zic aşa, în afară de domnul general Dobriţoiu, preşedintele comisiei, care în treacăt fie spus la toate întâlnirile a fost de partea noastră, s-au mai numărat şi Gabriel Oprea în calitate de Ministru Afacerilor Interne şi Viceprimministru şi senatorul Ilie Sârbu, liderul grupului PSD.

Propunerea iniţială era ca paza transporturilor de arme şi muniţii letale în catităţi mai mici de 30 de arme şi 30000 de cartuşe să fie efectuată cu mijloace proprii. Jandarmeria a ridicat binenţeles obiecţia destul de subţire că securitatea transportului nu poate fi asigurată decât de structurile lor militarizate. Contraargumente au fost destul de solide, inclusiv cu fragmente din legislaţia altor ţări europene referitoare la acest aspect. La final, singura solicitare pentru a putea fi votată hotărârea a fost de a se opera o mică modificare. Astfel în unanimitate s-a votat varianta cu „paza transporturile de cantităţi mai mici de 25 de arme şi 30000 de cartuse va fi asigurată cu mijloace proprii, personal propriu de pază înarmat”.

Astfel se trece la faza a doua a proiectului. El trebuie trimis cu avizul pozitiv al comisiei, la Comisia de Apărare Naţională şi Ordine Publică din Camera Deputaţilor, care este for decizional. Şi aici binenţeles fiecare din părţi poate susţine punctele de vedere chir şi împotrivă, inclusiv Jandarmeria. Dar să sperăm că argumentele noastre să fie destul de convingătoare. Oricum, aici se ridică o problemă de timp. Imediat vine vacanţa parlamentară, viitoarea sesiune parlamentară va începe cu campania electorală pentru prezidenţiale, aşa că nu se ştie când vom intra pe ordinea de zi a comisiei. Din păcate procedurile sunt foarte complicate şi solicită mult timp şi nervi.